Gespreksvaardigheden voor OR-leden is je allernoodzakelijkste gereedschap.
Meer weten over gespreksvaardighedenOpdrachtgevers
Een paar tips
Je kunt een gesprek met iemand die iets van jou als OR-lid wil, op de volgende manier structureren. Je knipt het gesprek in drie delen.
- Fase 1: helder krijgen wat er aan de hand is.
- Fase 2: helder krijgen wat het probleem of de vraag is en afstemmen van vraag en aanbod.
- Fase 3: op zoek naar een vervolg (oplossing).
Bij fase 1 is het van belang dat je goed luistert, samenvat en de neiging weerstaat om dingen ‘in te gaan vullen’.
Bij fase 2 vat je samen wat volgens jou de vraag (het probleem) van de ander is en je vraagt wat hij of zij daarin van jou verwacht.
Bij fase 3 ga je op zoek naar een oplossing of antwoord en denk je eerst na wat jouw rol daarin kan zijn. Vervolgens bespreek je dat met de ander.
Ik wil meer informatie hierover